tirsdag 20. januar 2015

Unike treknapper lager du selv

Hva gjør man hvis man vil ha en skikkelig treknapp, men ikke finner det i butikken, eller syns de er for dyre?



Lager de sjøl !




















Dette kan se ut som småkaker, men det er det ikke. Knappene ligger og tørker på papir etter at jeg har behandla de med litt olje.
 Det hele starta med at vi var i vedskogen og hugde vinterved i fjor vår. Der fant jeg så mange fine små, rette stokker som jeg så for meg måtte bli fine knapper.

Tok vare på de og de har stått på trappa til tørk til nå etter jul.

De ble saget opp i noen millimeter tykkelser, boret hull i midten og klar for den litt mindre artige jobben...










... nemlig pussing med sandpapir for å få de glatte og fine. Etterpå gned jeg de inn med olje - vanlig matolje - og nå ligger de til tørk.   Snart klar til bruk!  
Artig prosjekt. ;-)

Til våren skal jeg være på jakt etter litt mer artige fasonger på trestokkene, og kanskje andre tresorter?
Her ligger de og venter på pussing 

1 kommentar:

  1. jeg har tenkt tanken - men aldri prøvd å lage selv :-)

    de ble flotte :-)

    :-)

    SvarSlett